COACHING
BUREAU
  Algemeen Diensten Werkwijze Agenda Contact
I N Z

H T


  • Persoonlijke begeleiding

  • Familieopstellingen

  • Compassietraining

  • ADD en ADHD

  • Talking Stick Dialoog

  • COMPASSIETRAINING

    Zelfafwijzing, perfectionisme, faalangst, onzekerheid, terugtrekken uit contact met anderen, zelfkritiek, innerlijke boosheid, schaamte, depressie, slecht zelfbeeld, eenzaamheid, afkeer van jezelf, zelfhaat.....

    Het kunnen allemaal signalen zijn van een gebrek aan (zelf)compassie.

    Wil jij ook af van die negatieve houding naar jezelf en soms ook naar anderen?
    Heb jij op momenten zo'n hekel aan jezelf, of haat of schaamte naar jezelf dat je soms niet weet hoe je het met jezelf moet uithouden?
    Zou je het ook willen kunnen dat je jezelf niet meer z zit af te kraken, na te jagen of in de pan te hakken dat het (bijna) zeer doet?
    Wellicht voel je dat je eigenlijk weinig mededogen of medevreugde naar anderen kunt opbrengen en wil je daar wat in leren.
    Of misschien denk je wel, ga toch weg met je softe gedoe, ik kan niet van mezelf houden en ga dat ook echt niet doen! Met zweverigheid kom je er heus niet. Terwijl ergens iets diep in jou wel weet dat dit niet klopt.

    Kom dan naar de Compassie training, want echt, het is te leren.
    Toon moed (want het verre van soft) en meld je aan, je bent het waard om het goed te hebben met jezelf.

    Wat is het?
    Compassie of ook wel mededogen of heartfulness genoemd, is een combinatie van innerlijke houding en gedrag dat zich richt op het verminderen van pijn en lijden dat iedereen ervaart, dus ook jij. Je wilt je verantwoordelijkheid nemen daarvoor, en jezelf de kans gunnen vriendelijker te zijn, om te beginnen naar jezelf en daarmee als vanzelf ook naar anderen.

    Deze training is wetenschappelijk onderbouwd in haar visie dat mensen die veel zelfkritiek en zelfafwijzing, schuld of schaamte over zichzelf kennen, gebaat zijn bij het ontwikkelen van zelfcompassie en daarmee compassie naar anderen. Ook in de ggz wordt hier steeds meer mee gewerkt. Juist het element van zelf ervaren in de training biedt meerwaarde boven het praten over je problemen. Zo wordt je je eigen coach.

    Voor wie?
    Iedereen die compassie wil leren en trainen. Wie zichzelf wat meer mildheid gunt, verder wil in zelfonderzoek en bereid is het hart te openen, naar zichzelf en naar anderen. Je ziet de noodzaak in van vriendelijker worden naar jezelf omdat je ergens wel voelt dat jezelf straffen of afkraken niet helpt in het beter doen, noch in het ervaren van geluk. Je zoekt een tegenwicht tegen je innerlijke criticus. We kunnen vaak een situatie niet veranderen maar wel hoe we daarin met onszelf omgaan. Dat is wat je bereid bent te leren en je wilt dit ook dagelijks oefenen met de suggesties die je daarvoor krijgt.

    Het is geen therapiegroep maar we delen dezelfde wens om compassievol met onszelf te leren omgaan. Zo leren we van en met elkaar, het proces delen is al helend.
    Enige ervaring met zelfreflectie of mindfulness is gewenst. Een kennismakingsgesprek met nieuwe clinten gaat aan deelname vooraf.

    Resultaten:
    Mildheid en vriendelijkheid naar jezelf en als vanzelf naar anderen.
    Je komt los van het eenzame idee dat jij de enige bent die lijdt, niet deugt en anders is dan anderen. Je ontwikkelt een gevoel van gedeelde menselijkheid.
    Je begrijpt hoe het werk, waarom je zo negatief doet en hoe je het kunt veranderen.
    Je krijgt echt handvatten hoe je jezelf beter kunt dragen en steunen, je leert beter herkennen wat je eigenlijk nodig hebt.
    Je leert hoe je prettig met jezelf kunt omgaan in nare of emotionele situaties.
    Vermindering van bovengenoemde gevoelens, soms enkele en soms meerdere.
    Minder vermoeidheid en meer plezier.
    We leren te verzachten, naar onszelf en naar de ander.

    Oefening baart kunst en is nodig om ook echte verandering teweeg te brengen.

    Inhoud:
    Erkennen van pijn en lijden en de invloed van ons brein daarin. Wij hebben er niet voor gekozen dat ons brein zo werkt, het is niet onze fout.
    Drie manieren om om te gaan met stress en emoties en hoe wij die manieren gebruiken om te overleven (emotieregulatiesystemen).
    De invloed op deze systemen door bijvoorbeeld zelfkritiek, de innerlijke criticus, verlangens en schaamte.
    Hoe wij deze systemen kunnen beinvloeden door visualiseren en oefenen.
    Wat is compassie eigenlijk, welke vaardigheden en kwaliteiten kunnen we daarvoor ontwikkelen.
    Oefenen in aandacht geven aan wat is, leren voelen en ervaren zonder ons er mee te identificeren.
    Audiobestanden om thuis te oefenen.

    Hoe wat wie waar hoeveel?
    De training bestaat uit 8 lessen en 1 stiltedag/oefendag van ieder 2,5 uur en worden gehouden in mijn praktijk aan de Kleine Geertekerkhof 1 in Utrecht. Zie de agenda voor de data.

    Je mag je eigen meditatiekussentje en toebehoren mee nemen, in de praktijk zijn er enkele, maar je mag ook op een poefje of een stoel zitten, en soms zelfs liggen tijdens de oefeningen.

    Minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers.

    De opleiding tot compassietrainer heb ik gevolgd bij Frits Koster en Erik van den Brink.

    Kosten: 395 euro, inclusief de mp3 bestanden, koffie, thee en iets lekkers. (voor zakelijke deelnemers is dit exclusief de btw). Het werkboek Compassievol leven kun je bij mij lenen met een borg van 20 euro, als je wilt kun je het dan aan het einde ofwel houden ofwel terug geven.

    Aanmelden kan hier....


    compassie
    compassie
    compassie
    compassie
    compassie compassie compassie